September 21, 2012

PENGENALAN UKUR ARAS unit 4





PENGENALAN UKUR  ARAS




OBJEKTIF AM



Memahami  konsep dan kaedah menjalankan pengukuran bagi mendapatkan perbezaan ketinggian antara titik-titik di atas permukaan bumi.

4
Unit OBJEKTIF KHUSUS



Di akhir pembelajaran unit ini anda akan dapat :-

B Menghuraikan tujuan dan keperluan menjalankan ukur aras.

B Menerangkan dengan tepat istilah-istilah di dalam ukur aras.

B Membezakan jenis-jenis alat aras yang digunakan dalam ukur aras.

B Menerangkan kaedah-kaedah untuk menjalankan kerja ukur aras.

B Menggunakan kaedah-kaedah pembukuan dan pengiraan yang tertentu bagi mendapatkan beza tinggi dan ketinggian titik.

B Menerangkan dan menjalankan aras muka keratan.

B Menerangkan dan menjalankan kerja kontur.


UKUR MEJA Unit 3


UKUR MEJA


OBJEKTIF AM

Mengetahui prinsip dan konsep menjalankan ukur meja bagi menghasilkan pelotan.

3
Unit OBJEKTIF KHUSUS



Di akhir unit ini anda akan dapat :-

   Menyatakan tujuan dan prinsip ukur meja.

   Menghuraikan dan menunjukkan penggunaan peralatan ukur meja.

   Menerangkan tatacara kerja ukur meja.

   Menjalankan pelarasan pada pelotan ukur meja.

UKUR RANTAI Unit 2


UNIT 2
UKUR RANTAI


OBJEKTIF AM



Memahami pengetahuan asas pengukuran jarak antara titik-titik di atas permukaan bumi

2
Unit OBJEKTIF KHUSUS



Di akhir unit ini anda akan dapat :-

   Menyatakan tujuan dan prinsip ukur rantai.

   Menerangkan dan menunjukkan penggunaan peralatan ukur rantai.

   Menyatakan tatacara kerja ukur rantai.

   Menerangkan kaedah mengatasi halangan dalam kerja ukur rantai.

   Menunjukkan penggunaan simbol dan skala di dalam membuat plotan.

ILMU UKUR UNIT1











UNIT 1
PENGENALAN ILMU UKUR





I
Unit

OBJEKTIF AM


Memahami pengetahuan asas cabang ilmu ukur dalam bidang ukur kejuruteraan


OBJEKTIF KHUSUS




Di akhir unit ini anda akan dapat :-

   Menyatakan definisi ilmu ukur, ukur satah dan ukur geodetik.

   Menerangkan cabang-cabang ilmu ukur mengikut tujuan.

   Menerangkan prinsip ilmu ukur, tujuan dan penggunaannya.

   Menerangkan perkembangan teknologi ukur.







INPUT





1.1 PENGENALAN ILMU UKUR

Ilmu ukur boleh ditakrifkan sebagai cara atau kesenian membuat ukuran terhadap kedudukan relatif bagi titik-titik yang berada di atas permukaan bumi  untuk  menghasilkan  keadaan sebenar  perihal  kawasan  tersebut. Apabila  titik  tersebut  dipelot  di  atas  sekeping  kertas  lukisan  dengan menggunakan  skala  yang  sesuai,  maka  bentuk  mukabumi  semulajadi atau ciptajadi seperti bukit, sungai, jalanraya, landasan keretapi, bangunan dan lain-lain dapat dibentuk dalam rupa sebuah pelan atau peta dengan betul. Dalam erti kata yang lain, ilmu ukur adalah penggambaran muka  bumi  dalam  bentuk  pelan  ataupun  muka  keratan  tegak   yang berskala untuk tujuan menentukan dimensi, bentuk dan keluasan kawasan yang diukur.

STRUKTUR-STRUKTUR BINAAN Unit 7


Di akhir unit ini anda dapat :

  • Mengenal dan menamakan pelbagai jenis pintu dan tingkap.
  • Mengenalpasti dan menerangkan dinding menanggung beban dan tidak menanggung beban.
  • Mengenalpasti dan menamakan pelbagai jenis binaan tangga.
  • Menyatakan jenis-jenis struktur binaan serta bahagian-bahagian bumbung.



OBJEKTIF AM
Memahami dan menyatakan jenis-jenis struktur binaan serta bahagian-bahagiannya seperti tingkap, pintu, dinding, tangga dan bumbung.

OBJEKTIF KHUSUS

7

Unit

STRUKTUR-STRUKTUR BINAAN

BAHAN BUKAN LOGAM Unit 5


OBJEKTIF KHUSUS

5

Unit

OBJEKTIF AM
Mengetahui fakta khusus berkenaan dengan bahan bukan logam dan kegunaannya dalam pembinaan.

BAHAN BUKAN LOGAM


Di akhir unit ini anda dapat :

Menyatakan jenis-jenis dan kegunaan bagi bahan-bahan berikut dalam binaan

  • Kaca
  • Plastik
  • Bitumen dan asfalt
  • Cat
  • Bahan komposit

KERJA LOGAM Unit 4


4

Unit

OBJEKTIF AM
Mengetahui fakta khusus berkenaan dengan kerja-kerja logam dan kegunaannya dalam pembinaan.

KERJA LOGAM



OBJEKTIF KHUSUS




Di akhir unit ini anda dapat :

  1. Menerangkan jenis-jenis dan kegunaan logam besi.
  2. Menerangkan jenis-jenis dan kegunaan logam bukan besi.
  3. Menyatakan cara-cara pembinaan struktur keluli, bentuk, keratan rangka, cara penomboran,  cara pemasangan dan penyambungan.
  4. Menyatakan langkah-langkah keselamatan semasa kerja dilakukan.

KERJA BATA Unit 3



3

Unit

KERJA BATA


OBJEKTIF AM
Memahami konsep kerja bata, jenis-jenis bata dan kegunaannya, bahagian-bahagian bata, jenis-jenis bata potong dan kegunaannya, jenis-jenis tembok dan susunannya serta jenis-jenis sambungan mortar.


OBJEKTIF KHUSUS




Di akhir unit ini anda dapat :

  • Menerangkan jenis-jenis ikatan dalam kerja bata.
  • Menghuraikan ciri-ciri ikatan bata serta peraturan susunannya.
  • Mentakrifkan perbezaan antara kemas ikat sambung dan kemas ikat timbul.
  • Menerangkan fungsi-fungsi kemas ikatan sambung dan kemas ikat timbul.
  • Mengenal pasti jenis-jenis kemas ikat.

KERJA BATA Unit 2


KERJA BATA


OBJEKTIF AM
Memahami konsep kerja bata, jenis-jenis bata dan kegunaannya, bahagian-bahagian bata, jenis-jenis bata potong dan kegunaannya, jenis-jenis tembok dan susunannya serta jenis-jenis sambungan mortar.
2

Unit



OBJEKTIF KHUSUS





Di akhir unit ini anda dapat :

  • Mengenalpasti dan membezakan jenis-jenis bata beserta ukurannya.
  • Mengenalpasti dan membezakan kegunaan jenis-jenis bata potong.
  • Menerangkan perbezaan bahagian-bahagian dan ukuran bata.
  • Membeza dan menerangkan istilah-istilah dalam kerja bata.


INPUT            

2.0 PENGENALAN

Bata merupakan satu bahan binaan yang tahan lama dan kegunannya meluas. Ia telah wujud beratus tahun lamanya dan penting untuk membina stuktur bangunan dalam bidang kejuruteraan awam.

Definisi bata ialah satu bongkah yang dibuat daripada tanah liat dan berukuran 215mm x 102.5mm x 65mm yang mana jika dicampurkan dengan lapisan mortar ukurannya bertambah 10mm. Satu perkara yang menarik tentang bata ialah ukuran dan saiznya tidak berubah dari dulu.

Bata yang digunakan dalam pembinaan diperbuat daripada beberapa jenis bahan mentah yang utama seperti tanah liat, pasir dan simen. Antara jenis-jenis bata yang dihasilkan dan digunakan dalam pembinaan tempatan ialah bata tanah liat, bata simen dan blok simen.

PEBINAAN KAYU Unit 1



PEBINAAN KAYU



OBJEKTIF AM

Memahami konsep–konsep asas kayu, jenis-jenis kecacatan, kesan pembinaan, pengeringan, pengawetan, pemeliharaan, papan lapis, serpihan dan gantian, kemasan, pelarut dan tanggam.
1

Unit

OBJEKTIF KHUSUS



Di akhir unit ini anda dapat :

  • Menghuraikan pengkelasan kayu berdasarkan aspek botani, ketumpatan dan kelasakan serta kekuatan.
  • Menerangkan proses pengeluaran kayu bersaiz piawai.
  • Menerangkan tatacara pengeringan kayu dengan kaedah semulajadi dan tanur.
  • Menyatakan sebab-sebab kecacatan kayu/papan dari segi semulajadi dan faktor luaran.
  • Menerangkan kesan kecacatan kayu terhadap pembinaan.
  • Menyatakan tatacara pengawetan kayu dengan kaedah sapuan, semburan, rendaman dan tekanan.
  • Menerangkan kebaikan dan keburukan kayu sebagai bahan binaan.
  • Menerangkan jenis-jenis dan kegunaan produk kayu seperti papan lapis, serpihan, gentina, gentian dan lain-lain produk terbaru.
  • Menyatakan jenis-enis kemasan kayu dan kegunaannya seperti wax, syelek, lekar dan cat.
  • Menyatakan jenis-jenis bahan pelarut dan kegunaannya seperti turpentine, spirit dan thinner.
  • Menerangkan jenis tanggam dan peringkat struktur seperti lantai, tangga, pintu, tingkap, siling dan kekuda bumbung.

September 20, 2012

ETIKA KEPROFESIONALISME Unit 5



UNIT 5


ETIKA KEPROFESIONALISME




5

Unit

OBJEKTIF AM


Memahami dan menghayati isu-isu moral dalam profesyen yang akan diceburi.



OBJEKTIF KHUSUS


Di akhir unit anda dapat :

  1. menyatakan kod-kod etika keprofesionalan
  2. mengetahui kepentingan kod etika dalam dunia profesion


5.1 KOD ETIKA

INPUT
PENGENALAN
Pengertian etika menurut Kamus Dewan ialah prinsip moral atau nilai-nilai akhlak yang menjadi pegangan seseorang individu, kumpulan, persatuan dan pekerjaan. Etika juga boleh di definisikan sebagai sains moral dan prinsip-prinsip moral. Ia bertanggungjawab menentukan tindakan seseorang itu samada baik ataupun buruk. Etika dalam erti kata lain adalah mematuhi nilai moral. Kesimpulanya etika ialah satu kod peraturan (susunan undang-undang) yang bertujuan untuk mengatur dan memberi panduan tingkahlaku kepada individu, kumpulan atau sasaranya dalam menjalankan tanggungjawab mereka.
Etika keprofesionalan (kerjaya) bermaksud satu set peraturan atau undang-undang yang telah ditetapkan yang mempunyai hubungkait dengan satu-satu bidang kerjaya yang bertujuan untuk memastikan setiap bidang kerjaya tersebut mencapai matlamat sasarannya. Contohnya Kod etika dalam bidang kehakiman, kedoktoran, pendidikan dan sebagainya.

ISU-ISU MORAL SEMASA ( DUNIA) Unit 4


UNIT 4


ISU-ISU MORAL SEMASA ( DUNIA)




OBJEKTIF AM


Mengetahui isu-isu moral semasa yang berlaku di dunia , faktor-faktor dan juga langkah-langkah penyelesaiannya


4

Unit


OBJEKTIF KHUSUS


Di akhir unit anda dapat :

  1. menyatakan kesan-kesan peperangan kepada manusia dan alam
  2. mengenalpasti isu-isu moral pendatang asing dan cadangan langkah-langkah penyelesaian
  3. menerangkan tentang konsep globalisasi dan kesannya kepada dunia.



PENGENALAN
Dunia pada hari ini berhadapan dengan berbagai-bagai isu yang boleh menggugat dan mengancam populasinya. Isu-isu seperti peperangan kimia dan biologi dan perlumbaan senjata di kalangan negara-negara berteknologi tinggi terutamanya boleh mengancam alam buana ini. Di sesetengah negara, terutamanya negara-negara dunia ketiga, isu pendatang asing menjadi antara permasalahan utama. Kebanjiran mereka telah mengundang berbagai-bagai masalah dari sudut soaial, ekonomi dan politik. Globalisasi yang menjadikan dunia tanpa sempadan juga telah mengundang berbagai-bagai isu yang menggugat kestabilan umat manusia. Apabila teknologi disalahguna , maka kehancuran yang bakal menanti.

ISU-ISU MORAL SEMASA (REMAJA ) Unit 3




UNIT 3

 ISU-ISU MORAL SEMASA  
(REMAJA )




OBJEKTIF AM


Mengetahui isu-isu moral semasa yang membabitkan golongan remaja dan mencadangkan langkah-langkah penyelesaiannya


3

Unit


OBJEKTIF KHUSUS


Di akhir unit anda dapat :

  1. menyatakan jenis-jenis isu-isu moral yang melibatkan golongan remaja
  2. mengenalpasti faktor-faktor pendorong kepada terjadinya gejala-gejala tersebut
  3. mencadangkan penyelesaian-penyelesaian yang praktikal terhadap isu-isu tersebut


ISU-ISU MORAL SEMASA ( REMAJA )

INPUT
PENGENALAN


Menurut Kamus Dewan, perkataan “ isu ”  bermaksud perkara pokok dan persoalan, manakala Moral pula bermaksud ajaran atau pegangan berkaitan buruk baik sesuatu perbuatan . Remaja pula secara umumnya ialah golongan yang berusia antara 13 hingga 18 tahun, manakala usia antara 19 hingga 21 tahun dianggap sebagai akhir alam remaja. Oleh itu, secara umumnnya isu-isu moral remaja  ialah segala persoalan dan tingkahlaku remaja yang dianggap menyalahi dan bertentangan dengan nilai-nilai dan pegangan moral.
Alam remaja merupakan satu tahap kritikal dalam kehidupan manusia, iaitu tempoh peralihan daripada alam kanak-kanak kepada alam dewasa. Pada peringkat inilah seseorang mula bertindakbalas kepada tuntutan emosi untuk mencari identiti dan penampilan tersendiri. Ahli psikologi mengistilahkan alam remaja sebagai ‘umur emosi’ (emotional age ) kerana di peringkat mencari identiti , mereka sering berhadapan dengan konflik diri di mana wujud dua pertembungan iaitu antara sifat kanak-kanak dan keinginan serta kebimbangan untuk menempuhi alam dewasa. Tetapi kini, remaja telah terlalu jauh meninggalkan batas keperibadiannya serta melupakan nilai-nilai etika dan moral yang sepatutnya tersemai di dalam diri mereka.
Dewasa ini, keruntuhan moral dan akhlak remaja berada pada tahap yang agak membimbangkan. Oleh itu timbul persoalan di sini, adakah nilai-nilai murni yang disemai dan dipelihara sudah lusuh rentetan daripada pemodenan mental dan kebendaan. Apakah mereka tidak mampu untuk mengadaptasikannya dengan perubahan budaya barat ( westernization ) yang pesat melanda negara kita ?

TEKNOLOGI MAKLUMAT 2 Unit



UNIT 2

TEKNOLOGI MAKLUMAT


2

Unit


OBJEKTIF AM


Mengetahui konsep asas teknologi maklumat yang sedang berkembang pesat dan kesannya kepada manusia


OBJEKTIF KHUSUS


Di akhir unit anda dapat :

  1. menyatakan bentuk-bentuk teknologi maklumat yang sedang berkembang
  2. mengenalpasti kesan-kesan baik dan buruk dari teknologi maklumat
  3. menerangkan kesan-kesan teknologi maklumat dari perspektif moral.



INPUT
PENGENALAN

Teknologi maklumat sedang berkembang pesat sekarang ini. Berbagai-bagai kemajuan dan penciptaan baru telah diterokai . Tidak dinafikan ia telah memberi sumbangan yang besar ke arah perkembangan tamadun manusia. Dengan penciptaan-penciptaan ini manusia dapat menikmati berbagai-bagai kemudahan dan kesenangan dalam hidup mereka. Penciptaan komputer contohnya, banyak membantu manusia menyelesaikan masalah mereka. Namun begitu, ledakan teknologi maklumat ini juga telah mengundang berbagai-bagai masalah dan kesan negatif kepada manusia kerana ia telah disalahgunakan. Hakikatnya, teknologi maklumat memberikan dan menyumbang kesan-kesan positif dan juga negatif kepada manusia.

KESAN KEMAJUAN SAINS Unit 1





KESAN KEMAJUAN SAINS



Unit


OBJEKTIF AM

1

Mengetahui konsep asas perkembangan kemajuan sains  dan teknologi semasa serta kesannya kepada manusia



OBJEKTIF KHUSUS


Di akhir unit anda dapat :

  1. menyatakan kesan-kesan hasil kemajuan sains dan teknologi
  2. membezakan antara kesan baik dan buruk terhadap perkembangan kemajuan sains dan teknologi
  3. menerangkan kesan-kesan perkembangan kemajuan sains dan teknologi berdasarkan nilai-nilai moral sejagat.


INPUT
PENGENALAN
Kepesatan kemajuan sains dan teknologi menyebabkan pelbagai jenis alatan  dan penemuan- penemuan baru dicipta dan diterokai oleh manusia. Secara sepintas lalu, kemajuan sains ini banyak mendatangkan kebaikan dan manfaat kepada manusia sekiranya digunakan ke jalan yang baik dan selamat. Namun begitu , sekiranya disalahgunakan , kemajuan sains juga bakal menimbulkan elemen-elemen yang boleh mencabar nilai-nilai moral. Penemuan kaedah DNA, pengklonan, Bayi Tabung uji dan sebagainya merupakan manfaat yang diperolehi manusia hasil kemajuan sains dan teknologi. Penemuan-penemuan ini tidak terkecuali mendatangkan kesan-kesan positif dan juga negatif kepada manusia

September 13, 2012

UNIT 11 PEMBAYARAN DAN PEMBIAYAAN PEMASARAN ANTARABANGSA


UNIT 11

PEMBAYARAN DAN PEMBIAYAAN PEMASARAN ANTARABANGSA


OBJEKTIF AM

Mengetahui dan memahami tentang keperluan pembiayaan dalam pemasaran antarabangsa, sumber-sumber pembiayaan eksport dan kaedah-kaedah pembayaran dalam perdagangan antarabangsa

OBJEKTIF KHUSUS
Di akhir unit ini anda sepatutnya dapat :
  Menyatakan keperluan pembiayaan dalam pemasaran antarabangsa
Menyenaraikan dan menjelaskan sumber-sumber pembiayaan eksport
 Menjelaskan tentang kaedah-kaedah pembayaran yang digunakan dalam perdagangan antarabangsa

UNIT 10 PEMBENTUKAN STRATEGI PEMASARAN GLOBAL PERLETAKAN HARGA


UNIT 10

PEMBENTUKAN STRATEGI PEMASARAN GLOBAL

PERLETAKAN HARGA

OBJEKTIF AM

Mengetahui dan memahami tentang polisi-polisi harga, faktor-faktor yang mempengaruhi perubahan harga dan aspek-aspek pentadbiran harga


OBJEKTIF KHUSUS
Di akhir unit ini anda sepatutnya dapat :
 Menerangkan polisi-polisi harga yang meliputi objektif harga, parallel imports, pendekatan terhadap penetapan harga antarabangsa dan leasing.
  Menghuraikan faktor-faktor yang mempengaruhi perubahan harga  iaitu kos eksport, cukai, tarif dan kos pentadbiran, turun naik pertukaran, perbezaan nilai matawang dan kos orang tengah.
Menjelaskan aspek-aspek pentadbiran harga iaitu penetapan harga  mengikut kumpulan industri dan mengikut pengaruh kerajaan.